PayByCall
– Betala med ett samtal

PayByCall är en tjänst för dig som vill ta betalt för olika typer av styckköp. Vanliga användningsområden är t.ex. välgörenhet, tävlingar och betalning för annonser.

  • Enkel, smidig och säker betalning via telefon
  • Kunden debiteras först efter att annonskoden godkänts av kunden
  • Priset kan varieras beroende på vilken annonskod som kunden anger
  • Statistik direkt i kundwebben som visar antal köp

PayByCall

pdf produktblad

Betalnummer – enkelt och tryggt

Med betalnummer kan du enkelt ta betalt via telefon. Konsumenten ringer ett betalnummer för att betala en vara eller en tjänst, kostnaden debiteras sedan på telefonräkningen.

Nio olika typer av PayByCall

Tjänsten PayByCall finns i nio olika utföranden. Du väljer den typ av PayByCall-lösning som passar dig bäst och spelar sedan själv in de promptar som ska spelas upp för kunden som ringer till din tjänst.

Tjänsten kan nås både från det fasta och det mobila nätet, men för att SMS ska kunna skickas ut krävs det att personen ringer från ett svenskt mobilnummer.

  • Typ 1 – Inmatning av kod.
  • Typ 2 – Inspelning.
  • Typ 3 – Inmatning och inspelning.
  • Typ 4 – Inmatning + inmatning.
  • Typ 5 – Ingen åtgärd, t.ex. vid välgörenhet.
  • Typ 6 – Uppläsning av kod + utskick via SMS.
  • Typ 7 – Inmatning + utringning.
  • Typ 8 – Inmatning med HTTP-kontroll.
  • Typ 9 – Aktivt val eller inmatning.

Om du väljer en PayByCall av typ 6, d.v.s. uppläsning av kod, är det möjligt att koppla utskick av SMS till tjänsten. Då skickas den upplästa koden automatiskt till kunden via SMS direkt efter avslutat samtal.

Vi meddelar dig efter varje köp

Efter varje avslutat samtal skickar vi en notifiering till dig via ett HTTP-anrop eller e-post. I notifieringen ser du från vilket telefonnummer betalningen är gjord, samt vilken kod som knappats in/lästs upp etc.

Prisuppläsning med flexibilitet

Priset för att ringa betalsamtalet läses alltid upp automatiskt i början av samtalet och kostar inte konsumenten någonting. När priset lästs upp måste konsumenten godkänna kostnaden genom att trycka “1″.

I tjänsten kan du använda en företagsanpassad välkomsthälsning. Du har också möjlighet att öka tryggheten ytterligare genom att välja att priset ska repeteras eller att konsumenten måste ange födelseår för att kunna slutföra betalningen.

Kundwebb ger överblick

I din tjänst ingår utan extra kostnad tillgång till vår kundwebb. I webbgränssnittet får du en tydlig överblick av din tjänst och du kan t.ex. följa samtalsstatistiken.

Du bestämmer priset

Du bestämmer själv pris och momssats på ditt betalnummer beroende på vilken tjänst eller produkt du säljer. Det går både att debitera ett visst pris per samtal eller ett visst pris per minut. Om du väljer prismodellen “pris per minut” får varje samtal som mest kosta 1500 kr och när gränsen är uppnådd avslutas samtalet automatiskt.

Väljer du prismodellen “pris per samtal” kan du som mest debitera 500 kr per samtal. Beroende på vilken typ av tjänst eller vara du säljer kan vi efter överenskommelse även erbjuda belopp över 500 kr per samtal.

Ångermarginal på 10 sekunder

Efter att konsumenten godkänt priset för att ringa ditt betalnummer följer en ångertid på 10 sekunder, därmed sker ingen debitering om kunden lägger på innan det gått 10 sekunder. Det aktiva godkännandet tillsammans med ångermarginalen minimerar risken för oönskade betalsamtal där konsumenten inte förstått vad det kostar – en trygghet både för dig och för din kund!

Utbetalning

Utbetalning för trafiken sker till ditt företagskonto 40 bankdagar efter varje månadsavslut. Om du vill ha betalt snabbare erbjuder vi tilläggstjänsten ViaFinans, som innebär att vi betalar ut dina genererade intäkter inom tio bankdagar. Efter varje månadsslut skickar vi en sammanställning av antal samtal/minuter, din intäkt för trafiken samt våra avgifter. Kostnaderna kvittas direkt mot intäkterna på en och samma faktura – enkelt och smidigt.

Hur beställer jag?

Utifrån dina behov kan vi skräddarsy lösningar för dina betalnummer. Enklast är om du ringer vår säljavdelning på telefonnummer 08-50 60 10 00. Du kan även maila sales@viatel.se eller fylla i formuläret under beställ betalnummer.