Event Live
– Välkomna den stora publiken

I TV används Event Live för omröstningar och insamlingar. Det är Sveriges mest kraftfulla plattform med en kapacitet på mer än 10 miljoner samtal per timma. Samtal, SMS och app-röster finns samlade i ett gemensamt verktyg. Varsågod att välkomna den stora publiken.

  • Hanterat mer än 3 miljoner samtal i ett TV-program

  • Klarar mer än 150 000 samtal per minut

  • Graf visar samtalstrafiken i realtid

  • Används i direktsänd TV varje vecka

Enkelhet

Med Event Live kan ni sätta upp en ny omröstning med ett par klick. Det tar mindre än en minut. Lika lätt är det för kunderna som kan ringa, sms:a eller rösta via app. Alla röster sammanställs i ett gemensamt gränssnitt, så att det blir så lätt och smidigt för TV-produktionen som möjligt. Allt samlat på ett ställe.

Live-gränssnitt med nyckeltal & grafer

I ett modernt webbgränssnitt visas nyckeltal – live – från eventet, t.ex. antal röster och medel som eventet genererat. All data uppdateras med sekundprecision. I grafer kan ni i realtid följa samtal, sms och app-röster, både per kandidat och totalt. Allt samlat i ett gemensamt gränssnitt för att på ett tydligt sätt illustrera trafikutvecklingen under kvällens TV-program.

Webbgränssnittet är mobilanpassat vilket gör att ni kan följa trafiken från en Mac, PC, surfplatta eller mobiltelefon. Det är även möjligt att behörighetsstyra verktygens olika funktioner. Efter ett avslutat event genereras rapporter som kan importeras till ert datalager för vidare analys.

Helhetsansvar

Om ni önskar tar vi gärna ett helhetsansvar för telefoni, sms och app-röster och vi ansvarar för att lösningen fungerar enligt era önskemål. I vårt ansvar ingår också att säkerställa att kunden blir debiterad för de samtal och sms som sker under ett event.

En plattform för många syften

Det finns många anledningar till att använda betalnummer vid livesändningar; det vill vi ta till vara på. Event Live används vid telefonröstningar, insamlingar till välgörenhetsevenemang, i samband med livestreaming på Youtube och mer därtill.

Kapacitet för miljoner

Event Live gör det möjligt att ta emot stora volymer samtal och sms på en mycket kort tid. Tjänsten används ofta i TV och radio där publiken ringer eller sms:ar till programmet för att rösta, tävla eller ge en gåva till välgörenhet. Med Event Live kan ni välkomna den stora publiken utan risk för överbelastning. Tjänsten klarar nämligen att hantera mer än 10 miljoner samtal per timme, och därtill kommer sms och app-röster.

Anpassning efter behov

Ni bestämmer själva vad som hända med den inkommande trafiken, t.ex. att alla samtal får höra ett personligt meddelande eller att en mindre del av samtalen kopplas vidare till en TV-studio. Meddelanden utformas per nummer eller kandidat som tävlar i programmet.

Det är även möjligt att lägga till funktioner för registrering av t.ex. tävlingssvar eller s.k. ”hot button” för att koppla fram slumpvis utvalda samtal till en TV-studio.

Samtal, sms och app

I Event Live används oftast 099-nummer för röstsamtal och vårt delade kortnummer 72 300 för sms. Ni kan välja ett belopp mellan 0-20 kr per röst, eller upp till 500 kr vid välgörenhet, som kunden blir debiterad. App-röstning sker genom integration mot vårt API.

Intresserad?

Som ett nästa steg skulle vi gärna få möjligheten att berätta mer om tjänsten och visa hur tjänsten fungerar. Du som är intresserad är välkommen kontakta oss via kontaktformuläret, vår mail sales@viatel.se eller ringa 08-50 60 10 00.

Barncancerfonden använder Viatel Event på insamlingsgalan

Foto: Anders G Warne

Barncancerfonden använder
Event Live på insamlingsgalan

Under september fick Viatel nöjet att arbeta tillsammans med Barncancerfonden för att ta fram en telefonilösning till Barncancergalan – det svenska humorpriset som sändes på Kanal 5.
– Vi är väldigt nöjda med Viatel som partner. De är ödmjuka och vi är djupt imponerade av deras engagemang och delaktighet, säger Tommy Lindberg, teknisk projektledare på Barncancerfonden.

Barncancerfonden ville att man i telefonilösningen skulle få anmäla sig till att bli Barnsupporter – månadsgivare. Viatel tog fram en lösning där man kunde ringa in eller skicka ett SMS för att bli månadsgivare. I lösningen registrerade man sitt personnummer och efter adressättning kunde Barncancerfonden importera underlaget till sitt system.
– Att skapa månadsgivare är en rätt komplicerad process och vi ville att det skulle gå fort för tittarna att anmäla sig, så att fokus skulle kunna vara på TV-galan, säger Tommy.

Viatel erbjöd en realtidsgraf som visade antal inkommande samtal per sekund, vilket blev ett viktigt verktyg för Barncancerfonden som kunde följa samtalsstatistiken live under TV-sändningen.
– Vi såg trafiken i realtid och kunde styra till exempel nummerskyltningen i TV. Vi hade rätt tunga inslag med sjuka barn och till en början hade vi inte numret med i bild under inslagen. Vi såg att tittarna ville engagera sig och vi kunde då lägga in nummerskyltarna. Detta hade vi nog inte gjort om vi inte haft realtidsgrafen, berättar Tommy.

Målet med telefonilösningen var att den skulle kunna hantera stora mängder samtal under galakvällen samt att den skulle kunna användas på lång sikt till andra event för Barncancerfonden.
– Viatel gjorde allt rätt, de responderade på allt vi sa och frågade, de kom med konstruktiva idéer och imponerade med att alltid leverera hög kvalité till projektets olika deadlines. Lösningen blev bättre än vi tänkt oss säger Tommy Lindberg på Barncancerfonden.