Betalnummer
– Få betalt för dina samtal

Med Viatels betalnummer kan du på ett enkelt och smidigt sätt ta betalt av den som ringer. Enkelheten för dig och din kund är det som gör betalnummer unikt.

  • Statistik i kundwebben som visar hur mycket ni tjänat

  • Ni kan själva ändra till vilket telefonnummer samtalen ska styras till

  • Smidig schemafunktion för öppet och stängt

Smidigt för dig och din kund

Din kund ringer ett betalnummer för att köpa en tjänst från ditt företag. Kunden betalar för tjänsten via sin telefonräkning eller på en separat faktura. Ni bestämmer vilka betalsätt som ni vill erbjuda kunden. Kunder med skyddat telefonnummer kan ringa betalnummer.

Du bestämmer priset

Du kan välja att debitera per samtal eller per minut och bestämmer själv pris och momssats på ditt betalnummer, beroende på vilken tjänst eller produkt som du säljer.

  • Om du väljer prismodellen “pris per minut” får varje samtal som mest kosta 1500 kr och när gränsen är uppnådd, avslutas samtalet automatiskt.
  • Om du väljer prismodellen “pris per samtal” kan du som mest debitera 500 kr per samtal.

Bestäm dina öppettider

Om du har öppettider på ditt betalnummer så kan enkelt använda funktionen schemalagda öppettider som ingår i tjänsten. Det går även öppna och stänga betalnumret manuellt.

  • Med schemalagda öppettider bestämmer du på förhand när betalnumret ska vara öppet, t.ex. vardagar kl. 8.00 – 17.00.
  • Med manuellt öppet/stängt går du själv in och öppnar/stänger ditt betalnummer i din kundwebb.

Kundwebb ger överblick

Som kund hos oss kan du enkelt logga in på vår kundwebb och få en tydlig och utförlig överblick av din tjänst. Här hittar du t.ex. samtalsstatistik som kan vara till stor hjälp för att optimera bemanning och marknadsföring.

Administrera din tjänst

På din kundwebb kan du även administrera ditt betalnummer. Du kan där t.ex. lägga till och ta bort telefonnummer som vi ska koppla dina samtal till, och kreditera samtal med ett par enkla knapptryckningar. Krediteringen sker via samma kanal som debiteringen.

Akova Pay

Telia erbjuder inte längre att man kan bli debiterad via telefonräkningen. Viatel har därför i samarbete med Akova utvecklat en tjänst, där kundens samtal kan debiteras på en separat faktura. Första gången får kunden uppge sitt personnummer och sen kopplas samtalet till er tjänst precis som vanligt. Efter samtalet får kunden ett SMS med information om hur man kan betala. Kunden kan betala sin faktura med Swish, kort eller Bankgiro. När kunden sedan ringer igen så kopplas samtalet direkt till tjänsten, väldigt smidigt – i synnerhet för återkommande kunder.

Hur beställer jag?

Utifrån dina behov kan vi skräddarsy lösningar för dina betalnummer. Snabbast går det om du fyller i formuläret på sidan komma igång, då har vi all information från början men det går även bra att maila oss på sales@viatel.se eller ringa oss på telefonnummer 08-50 60 10 00.