//MegaCall
MegaCall 2017-09-12T11:47:03+00:00

MegaCall
– För de stora eventen

MegaCall, eller massanrop som det också kallas, ger dig möjligheten att nå den stora publiken. Plattformen används i TV-sammanhang för att samla in pengar eller låta tittarna delta i tävlingar. Tjänsten hanterar miljontals samtal per timma. Varsågod att välkomna den stora publiken.

  • Kapacitet för intensiv och högt antal samtal
  • Fasta priser inom spannet 0,80-19,90 kr/samtal
  • Flexibel tjänst som kan anpassas efter programformatet
  • Graf som i realtid visar samtalstrafiken just nu

MegaCall

pdf produktblad

Effektivt och enkelt

MegaCall är ett effektivt och enkelt betalsätt både för dig och konsumenten. Det krävs ingen registrering för att kunna använda tjänsten och din publik kan delta via samtal och SMS vart de än befinner sig i landet. Tjänsten fungerar från både abonnemang och kontantkort.

Helhetsansvar för din lösning

Vi tar ett helhetsansvar och ser till att telefonilösningen fungerar efter dina önskemål och behov och att du får betalt för alla samtal och SMS som sker. Med tilläggstjänsten Finansiering ser vi dessutom till att det går extra snabbt.

Samtal och SMS

I MegaCall används telefonnummer med prefixet 099, t.ex. 099-123 45. Massanropsnumret är tillgängligt för samtal från alla svenska operatörer. Om du vill att det ska vara möjligt att skicka SMS sätter vi upp ett separat kortnummer för det.

Webbgränssnitt ger överblick

Genom vårt webbgränssnitt kan du bland annat följa trafiken till din tjänst i realtid och generera rapporter för att i efterhand analysera resultatet. Rapporterna exporterar du enkelt till Excel om du t.ex. vill spara dem eller göra en djupare analys. Sänder du live i radio eller TV brukar den graf som i realtid visar tillströmningen av ny trafik vara ett uppskattat verktyg.

Med en tydlig överblick kan du ta snabba beslut i direktsändning, göra djupare analyser i efterhand och få ut mesta möjliga av ditt program.

Kapacitet för miljoner

MegaCall och Massanrop gör det möjligt att ta emot stora mängder samtal och SMS på kort tid. Tjänsten används ofta i radio och TV-sammanhang där publiken ringer eller SMS:ar in till programmet för att t.ex. rösta, skänka pengar eller tävla. Med massanrop kan du välkomna den stora publiken utan risk för överbelastning, tjänsten hanterar cirka fem miljoner samtal och SMS per timme.

Fler verktyg

Tjänsten består av olika verktyg och applikationer som används för olika typer av funktioner och ändamål, t.ex. för att slumpa fram vinnare, följa trafiken i realtidsgrafer och ta fram anpassade rapporter för analys och uppföljning av ditt program.

Anpassning efter dina behov

Du väljer själv hur du vill fördela den inkommande trafiken, du kan t.ex. välja att 100% av samtalen ska nå ett förinspelat talsvar eller att mellan 0-10% ska kopplas vidare till ett annat svarsställe, t.ex. in till en TV-studio.
Det är även möjligt att lägga till funktioner för registrering av t.ex. tävlingssvar och ”hotbutton” för att koppla fram slumpvis valda samtal till en TV-studio eller en annan plats.

Prissättning

Du kan välja att debitera vissa fasta priser inom spannet 0,80–19,90 kr per samtal och SMS. Kontakta oss för en komplett prislista, kontaktuppgifter hittar du till höger. Till skillnad från vanliga betalnummer krävs ingen uppläsning av priset och konsumenten blir debiterad omedelbart. Tjänsten (både samtal och SMS), fungerar även från kontantkort.

Foto: Anders G Warne

Viatel levererar massanrop till Barncancerfondens
TV-sända gala

Under september fick Viatel nöjet att arbeta tillsammans med Barncancerfonden för att ta fram en telefonilösning till Barncancergalan – det svenska humorpriset som sändes på Kanal5.
– Vi är väldigt nöjda med Viatel som partner. De är ödmjuka och vi är djupt imponerade av deras engagemang och delaktighet, säger Tommy Lindberg, teknisk projektledare på Barncancerfonden.

Barncancerfonden ville att man i telefonilösningen skulle få anmäla sig till att bli Barnsupporter – månadsgivare. Viatel tog fram en lösning där man kunde ringa in eller skicka ett SMS för att bli månadsgivare. I lösningen registrerade man sitt personnummer och efter adressättning kunde Barncancerfondens importera underlaget till sitt system.
– Att skapa månadsgivare är en rätt komplicerad process och vi ville att det skulle gå fort för tittarna att anmäla sig, så att fokus skulle kunna vara på TV-galan, säger Tommy.

Viatel erbjöd en realtidsgraf som visade antal inkommande samtal per sekund vilket blev ett viktigt verktyg för Barncancerfonden som kunde följa samtalsstatistiken live under TV-sändningen.
– Vi såg trafiken i realtid och kunde styra till exempel nummerskyltningen i TV. Vi hade rätt tunga inslag med sjuka barn och till en början hade vi inte numret med i bild under inslagen. Vi såg att tittarna ville engagera sig och vi kunde då lägga in nummerskyltarna. Detta hade vi nog inte gjort om vi inte haft realtidsgrafen, berättar Tommy.

Målet med telefonilösningen var att den skulle kunna hantera stora mängder samtal under galakvällen samt att den skulle kunna användas på lång sikt till andra event för Barncancerfonden.
– Viatel gjorde allt rätt, de responderade på allt vi sa eller frågade, de kom med konstruktiva idéer och imponerade med att alltid leverera hög kvalité till projektets olika deadlines. Lösningen blev bättre än vi tänkt oss säger Tommy Lindberg på Barncancerfonden.